úterý 8. srpna 2017

Do Lisabonu a dál

Čas nějak rychle běží. Ještě jsem nestihla vstřebat a sepsat zážitky z Pyrenejí a už sedím na letišti Aerogare das Lajes (čti Lážeš) na ostrově Terceira (Tersaira) a čekám na letadlo na ostrov Faial. Zkusím nějak stručněji sepsat uplynulé dva dny, protože jestli se rozkecám, tak ten skluz už nedoženu.

Naše dovolená začala v sobotu 5.8.2017 zločinem proti lidskosti - vstáváním v 3:30. Letadlo do Lisabonu mělo totiž odlétat v 6:45 a cestovka zadala sraz ve 4:45 na terminálu. No, abych to vzala popořadě - tím "naše" myslím sebe, tátu a mámu, tím "cestovka" myslím CK Katu, se kterou naši byli už loni na Madeiře a moc si to pochvalovali. A tak se letos, teda vlastně už loni, rozhodli jet s nimi na Azory, což jsem jim záviděla a tak mi nabídli vzít mě s sebou.

pondělí 31. července 2017

Tři dny v zemi svišťů - den druhý

Už je to tady. Člověk napíše dva články a už pociťuje ze všech stran tlak na pokračování. No, upletla jsem si na sebe bič. Největší tlak však je má další blížící se dovolená a do té doby chci mít své největší zážitky sepsané. Tak mi nezbývá, než místo večeře zasednout do ušáku a psát... 😄

Druhý den jsme se na Górizu probudili do mírného oparu a trhající se oblačnosti. Posnídali jsme (snídaně nebyla tak opulentní jak večeře, proto se o ní nebudu šířeji rozepisovat) a v 8 vyrazili od chaty na jednodenní túru, neboť další noc jsme měli nocovat opět na Górizu. Naším cílem bylo Monte Perdido. Pro ty, kteří neovládají španělský jazyk (třeba já), to znamená ztracená hora. Ačkoliv se jedná s výškou 3355 metrů nad mořem o třetí nejvyšší vrchol Pyrenejí, ztracená se jmenuje proto, že pořádně odnikud není vidět a je tak nějak ztracená mezi okolními hřebeny.

Svítání nad Ordesou

pátek 28. července 2017

Tři dny v zemi svišťů

Dnes jsem udělala převratný objev, že blogové příspěvky se dají zalomit, aby moje hlavní stránka neměla na délku 15 metrů. Jsem na sebe pyšná, že mi trvalo pouze 6 let, než mě napadlo vygooglit, jak se to dělá :-D Jo a taky asi začnu vkládat trochu menší fotky, protože jsem objevila, že když na jakoukoliv kliknete, tak se vám v daleko větší velikosti zobrazí v samostatném okně za sebou, ale to už asi dávno víte, narozdil ode mě :-)

Ale zpět myšlenkami do Španělska. Poté, co jsme v lepším či horším stavu přežili i druhou noc v autobuse, jsme byli vyvezeni do sedla Col de Tentes uprostřed hor a v nemalé výšce 2208 m. Toto se, pravda, nachází ještě ve Francii, ale už jsme skoro na hranicích. Po snídani, kafi od řidičů a definitivnímu přebalení batohů na tři dny jsme se vydali po optimisticky široké a rovné nezpevněné stezce někam doprostřed hor do Parque Nacional de Ordesa y Monte Perdido. Nad hlavou azurové nebe bez mráčku a všude kolem nás nádherné skalní masivy, které nebyly podobné ničemu, co jsem doposud v horách viděla. Skály v této oblasti byly zbarveny zejména do hněda a do červena, místy připomínaly Monument Valley a na každém kroku byly vidět mohutné geomorfologické procesy, které utvářely celé pohoří a které člověku připomínaly, jak nicotný je ve srovnání s přírodou a mocí jejích živlů.

Po pěšince vstříc dobrodružství!

čtvrtek 27. července 2017

Den japonského turisty

Svoji dovolenou jsem začala v pátek 14. ve 4. Málem jsem nestihla autobus, protože jsem balila po službě a na poslední chvíli, ale vše dobře dopadlo a nakonec jsem vyrazila vstříc novým zážitkům. Vyrazila jsem na zájezd se svou již oblíbenou cestovkou Alpinou, ale tradičně jsem nečetla pořádně program zájezdu a netušila, že nás čekají hned 2 noci v autobuse jak na cestě tam, tak na cestě zpátky. Noční přejezd Německa a Švýcarska stál samozřejmě za to. Zpětně se divím, že nemám hlubokou žilní trombózu, letos jsem si nevzala žádný nízkomolekulární heparin na cestu. Teď mám sice nohy oteklé jak konve, ale zatím symetricky a nebolí to :-)

Po výživném odpoledni a noci v autobuse jsme v sobotu v půl sedmé dorazili do Chamonix, kde byla naplánována povinná 9hodinová odstávka autobusu. Po ranní hygieně jsme vyrazili na lanovku směr Aguille du Midi. Počasí zespoda vypadalo slibně. Webkamera sice ukazovala čistě bílo, ale toho jsme si všimli až po zakoupení lístků na lanovku, takže nezbylo než doufat, že má nějakou poruchu. Naštěstí měla. Cena lístků je totiž lidová - 60 euro za zpáteční jízdenku.

Nahoru se jede dvěma lanovkami, jsou to dvě stejné kabiny, ale s přestupem. Dolní stanice je ve výšce 1035 m n. m. a horní stanice 3842 m n. m. Toto převýšení to jede 2x 8 minut. Každopádně to stálo za to. Nahoře se nám otevřel masiv Mont Blanc jako na dlani, navíc to nebylo zdaleka to jediné, na co se dalo dívat. V dáli byl vidět Matterhorn a Monte Rosa, všude okolo další hřebeny Alp a dole v údolí horské středisko jako na dlani.

Kabina na Aguille - na každém úseku jsou dvě a každá jede opačným směrem

úterý 25. července 2017

I'm back!

Vyhrabala jsem v hlubinách svého Google účtu svůj starý blog. Nemůžu uvěřit, že je to již pět let, co jsem do něj naposled něco napsala. Během těch pěti let mi bylo několikrát řečeno, že bych měla někam psát, co se ze mě občas vypadne, ale nějak pořád chyběla vnitřní motivace.

úterý 16. října 2012

Aurlandsdalen - aneb norský Grand Canyon - aneb jak dostat matinku do blázince

Ti, kdož čtou můj blog pravidelně, vědí, že na něm nic pravidelného není. Periodicita mých příspěvků je katastrofální a v tuto chvíli značně pokulhává i jejich aktuálnost. Ale dnes jsem dostala velice milý e-mail, jehož komplimenty na mé literární snažení mi udělaly neuvěřitelnou radost. A s tímto hmatatelným důkazem, že to tady opravdu sem tam někdo čte, jsem se rozhodla, že teď už vážně budu psát. Chtěla bych psát o tolika věcech - o škole, o Praze, o běhání, o jídle, o vaření, o hudbě, ale nemohu, protože jsem se zařekla, že dokud nedopíšu kroniky o Norsku, tak nebudu psát ani o ničem jiném.

A tak se v myšlenkách vracím zpátky na sever. Ačkoliv se tento pozoruhodný výlet udál již před dvěma a půl měsíci, mám ho stále poměrně živě v paměti, nemluvě o naší drahé matince, která ho bude mít hluboko v mozku vrytý nejspíše do konce života.

čtvrtek 16. srpna 2012

Norway in a nutshell

Stalo se: 31. července 2012

Hudební úryvek: Edvard Grieg - Svatební den v Troldhaugenu (To je to magické místo, kde Grieg žil a o němž bych se také ráda časem rozepsala. Mimochodem, tento lyrický kus jsem měla tu čest přímo v Troldhaugenu slyšet a bylo to nevýslovně krásné.)

Největšími atrakcemi Flåmu a Sognefjordu vůbec jsou bez pochyby dvě věci: Naerøyfjord, který je zapsán na seznam UNESCO, a železnice Flåmsbana, která je údajně nejkrásnější železniční tratí ve Skandinávii a podle National Geographic patří mezi top 10 v Evropě.

Z Bergenu do Flåmu

Stalo se: 30. července 2012

Po delší odmlce mám konečně zase čas vrátit se k psaní. Má stáž v Bergenu skončila a započala se dovolenková část výpravy do Norska. Snad se mi ve volné chvíli podaří ještě zaznamenat zajímavé momenty pobytu v Bergenu, který byl úžasný a nezapomenutelný, a to po stránce pracovně-vzdělávací i po stránce turisticky-poznávací.

V pátek večer se do Bergenu doplazili po dvoudenní cestě rodiče. S těmi jsem opět proběhla Bergen a okolí ve stylu Bergen card, tentokrát s lehce jiným programem než když jsem si ji koupila sama. V pondělí ráno, což je tedy dnes, jsem sbalila své ležení v Haukelandsbakken a vyrazili jsme na plánovaný okruh po západním Norsku a jeho fjordech.

Poznámka redakce

Ač jsem se z Norska již před 5 dny vrátila, stále ještě tomuto blogu, a především věrným čtenářům, dlužím tunu článků! Ještě je hodně věcí, které chci napsat o Bergenu - o výletních lodí, které tam každodenně přistávají, o samotné Queen Mary 2, kterou jsem na vlastní oči viděla odplouvat, o tom, jak vypadá norské zdravotnictví, jaké jsou tamní pracovní podmínky, o vile Edvarda Griega, o jeho hudbě a odkazu... Prostě chci napsat ještě o spoustě věcí, které se udály do 29. července. Ale chci napsat ještě více o tom, co se dělo 30. července a dál, protože tehdy jsme s rodiči opustili Bergen a vydali se poznávat krásy a taje norské panenské přírody. Dařilo se mi občas ve spacáku napsat nějaký článek, opravdu jich mám několik, ale v kempech bylo dost mizerné připojení k internetu a natáhnout fotky do internetové databáze a následně je vkládat do článku a popisovat byl mnohdy úkol na celou noc, čili jsem to záhy vzdala. Po nějaké době ustalo i psaní článků, neboť na to také nebyl vůbec žádný čas. A tím nemyslím tu klasickou výmluvu, ta dovolená byla tak nacpaná zážitky, že opravdu nebyl čas hodinku až dvě posedět a něco rozumného sepsat. Nehledě na to, že když na člověka z jedné strany táhne zima přímo z ledovce a z druhé strany zase zima z ledovcové řeky, tak ty zkřehlé prsty mají frekvenci úhozů 10 za minutu a čas potřebný k napsání článku se zvyšuje.

sobota 14. července 2012

Kulturně-historické poznávání Bergenu, 1. část

Druhý víkend v Bergenu jsem využila doslova na plno. S Petrou jsme se rozhodly, že si koupíme Bergen Card a co nejvíce využijeme všech výhod, které nabízí. Bergen Card je program pro turisty, kdy si zakoupíte kartičku na 24 nebo 48 hodin, napíšou vám na ni čas a vy po dobu její platnosti máte vstup do velkého množství muzeí zadarmo, do ostatních pak se slevou, také jsou tam nějaké slevy na jídlo či trajekty a nejpříjemnější je cestování hromadnou dopravou zdarma. Logické tedy je, že správný turista se do oněch 48 hodin snaží nacpat co nejvíce zážitků. Karta mimochodem stojí na 48 hodin 260 kronen pro dospělého, 208 pro studenty a bohatě se navrátí již během prvních několika hodin.

Já mám zrovna teď volný den po pondělní noční, a poté, co jsem se vrátila z nahánění Queen Mary 2 po Bergenu, můžu konečně v klidu usednout a víkend pěkně popořadě sepsat. Povídání o lodičkách ještě počká.

neděle 8. července 2012

První víkend v Bergenu...

... byl veselý. Začal poněkud klidněji, neboť jsem se rozhodla, že se taky jeden den musím vyspat a ne pořád vstávat s budíkem. Spánkový deficit se potvrdil, vzbudila jsem se v poledne. Tak jsem si v klidu uvařila oběd, koukla na seriál, napsala článek o pátku a najednou bylo 5 hodin a vyráželo se na grilovačku. Ta se měla konat na koleji, kde bydlí medici, kteří se o nás starají - Eivind a Kiniena. Nejprve jsme všichni vyrazili do Remy, což je místní supermarket. Každý koupil něco - maso, brambůrky, zeleninu, banány a čokoládu, párečky, prostě škála pochutin byla pestrá. IFMSA nám zasponzorovala pivo, takže pro celou skupinu byla koupena bedna místního moku jménem Hansa. Pod tím bylo napsáno Pilsner, takže předpokládám, že jim naši sládci asi vysvětlovali, jak že se to pivo vlastně vaří :-) K tomu jsme si já s Petrou koupily pořádné naložené vepřové, holky z Česka přece nebudou jíst na grilovačce nějaké párky :-)

pátek 6. července 2012

Ulriken - Fløyen aneb spálit se dá i v Norsku

Bylo mi řečeno, že je typicky norské vzít si volno, když je hezké počasí, a vypadnout ven. Já se snažím žít podle zdejších zvyklostí, a tak jsem se rozhodla dostát i této a vzala jsem si volno. S pomocí kolegů v nemocnici jsem si naplánovala tu nejkrásnější tůru, jakou v Bergenu vůbec můžete zažít. Takto zpětně musím říct, že mi poradili skvěle. Nejprve mi to doporučil Hans, ale pak se do debaty vložili skoro všichni muži, ukázali mi mapy, popsali mi, jak je cesta značená, co uvidím a tak. Asi mají radost, že má i turista zájem o jejich hory a že jsem tak horsky naladěna :-)

Vstala jsem v 8 hodin, abych si dopřála 8 hodin spánku, ale zároveň abych vyrazila dříve, než začne největší parno. Ten den hlásala předpověď jasno (ano, jasno v Bergenu, nevídané) a nejvyšší teploty kolem 26°C. Nakonec jsem tedy vyrazila až po půl desáté, neb jsem hodinu hledala sluneční brýle, které jsem nenašla a nakonec se rozhodla, že zkusím jednou v životě vylézt na slunce bez brýlí, abych zjistila, jaké to je. Žádné poškození rohovky jsem si nezpůsobila, takže se to, zdá se, dá přežít.

středa 4. července 2012

O jídle, přírodě a jiných slastech

Poslouchám Nohavicu a přemýšlím, co se vlastně dnes událo. Ono toho tedy moc nebylo. Ráno jsem trefila do nemocnice na první pokus, to beru jako dobré znamení. Nemocnice je to ovšem hrozná. Marit mi řekla, že z nemocnice, ve které pracovala předtím, jim pořád utíkali pacienti, protože byla příliš přehledná. Zde se jim pacienti neztrácejí, protože se nemají jak dostat ven :-D Takže asi tolik k hrubé představě rozvržení budov.

Dnes se dále rozvíjely případy dvou pacientů, které jsem dostala za úkol dlouhodobě sledovat. Tomu se sepsí se potvrdilo, že je pneumokoková. Dostal tedy výhodné menu několika antibiotik najednou, aby se co nejrychleji zastavil septický stav. Ke včerejší intubaci dostal ještě nasogastrickou sondu a byl obrácen na břicho, aby se mu usnadnilo dýchání. Řeknu vám, obrátit takhle pacienta, do kterého a ze kterého vede přes deset hadiček, není žádná sranda. Jsou k tomu potřeba 4 sestry a lékař. Skoro jak v nějakém vtipu a la kolik policajtů je potřeba na výměnu žárovky.

úterý 3. července 2012

První den na stáži, první den ve městě

Dneska jsem měla opravdu nabitý program. Vstala jsem o půl sedmé, prázdniny neprázdniny, protože o půl osmé jsem byla očekávána v nemocnici. Tam jsem s pomocí Pierra dorazila, dovedl mě až na mé oddělení, kde jsem promluvila na první paní sekretářku. Ta na mě spustila plynnou angličtinou, což někoho možná nepřekvapí, ovšem mě ano, protože sekretářky v Motole neumí anglicky ani hesla do křížovek. Druhá paní sekretářka, nebo možná spíše administrativní pracovnice, Elin, mě přivedla na ranní hlášení. Tam jsem byla představena všem přítomným, mj. také profesoru Hansovi, hlavě oddělení. Líbí se mi, že si tady všichni říkají křestními jmény, i sestra profesorovi. I na tabuli služeb mají napsána jen křestní jména. Je to takové vřelé a rodinné.

Po hlášení mě čekala administrativa. Nejprve bylo třeba si nechat vyrobit identifikační kartičku, na kterou jsem si nastavila vlastní PIN a pomocí které se všude dostanu. Také si na ni vyzvedávám nemocniční oděv. Bohužel se nekonají žádné pestrobarevné scrubs, jen čistě bílé. Oděv sestává z kalhot, haleny a pláště, jako u nás. Vydává to taková automatická mašinka, musím to zdokumentovat, protože proces výdeje oblečení je vážně zážitek. Každý kus oděvu má v sobě čip, který je alokovaný aktuálně k mé kartě. Po použití či zašpinění oděv hodím do takového okýnka, kde se čip načte a oděv se zaznamená jako vrácený. Na konci stáže mi kartičku zase vezmou a s ní zkontrolují, zda jsem všechno vrátila.

pondělí 2. července 2012

Cesta do země trollů

Témeř po roce se vracím k tématu, kvůli kterému tento blog vůbec vznikl. Cestování :-) a zážitky z cizích zemí :-) obého si dnes užiju do sytosti, neboť právě dnes začíná moje další IFMSA stáž. Právě dnes letím do Norska. Nejspíše by se tento den dal klasifikovat jako jeden z nejlepších letos. Přeběhnout by jej mohly maximálně vědecká konference a následně den, kdy jsem pokořila farmakologii. Prostě dnes mám skvělou norskou náladu. Probudil mě lyrický úryvek z Peer Gynta a já věděla, že za dvě hodiny vyrážím na letiště, aby se započal další nezapomenutelný zážitek, který na vždy změní můj život a na který budu do smrti vzpomínat.